zaterdag, oktober 13, 2007

Radiohead: Music Industry... 'Up Yours!'

Vandaag heb ik het nieuwe album 'In Rainbows' gekocht van Radiohead. Naast het feit dat het (wederom) een schitterend album is (volgens velen toegankelijker dan zijn voorganger) is het bijzonder dat dit album enkel en alleen via het Internet te verkrijgen is EN (op dit moment) alleen middels een download. Op zich niet bijzonder, meerdere bands kiezen ervoor om (delen van) hun nieuwe album via het Internet beschikbaar te stellen. De platenmaatschappijen zijn de nieuwe slachtoffers van het disintermediaire effect van het Internet. Zo heeft ook Madonna het contract met haar huidige platenmaatschappij opgezegd en anticipeert ook zij op de situatie dat muziek tegen veel lagere kosten verkrijgbaar wordt. Echter Radiohead doet er nog een schepje bovenop;
- het album wordt in eigen beheer uitgegeven (WASTE Productions LTD.),
- het album 'In Rainbows' is DRM vrij (in het 'overdraagbare MP3 formaat) en
- je bepaalt zelf de prijs die jij er voor over hebt (dit is exclusief de 45 penny fee voor, naar ik aanneem, de creditcard maatschappij).

Ik had er 3,45 Engelse ponden voor over!!

Note: Als er op hun website een pre-listen mogelijkheid was had ik er wellicht meer voor betaald. De prijs die ik voor dit album heb betaald heb is een afweging van de volgende factoren;
- mijn waardering van het vorige album van Radiohead,
- mijn waardering van het solo album van de Radiohead zanger Thom Yorke (The Eraser)
- de gemiddelde prijs die ik op iTunes betaal voor een album (die ik doorgaans te hoog vind voor DRM muziek).

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home