woensdag, februari 28, 2007

Don't cry for me Argentina

Soms zie je iets van een uitzonderlijke 'schoonheid' waarvan je ook wilt dat anderen dit aanschouwen. Dit is zonder enige twijfel de beste commercial die ik in 2006 gezien heb. Een sterk staaltje copywriting!!

zondag, februari 25, 2007

Mashup Kadaster/Google

Nu de WOZ aanslagen weer op de deurmat gevallen zijn is het weer topdrukte aan de electronische gemeenteloketten voor het downloaden van de taxatierapporten. Het Kadaster heeft een site gelanceerd die zeer de moeite waard is: Vind je Eigen Huis. Een fantastisch voorbeeld van een mashup waarbij de kadastergegevens geprojecteerd worden op de kaarten van Google Maps.

zaterdag, februari 17, 2007

Open Source; 'Stop nagging, put your money where you're mouth is'

Op vrijdagavond 16 februari jl. kwam een dwarsdoorsnede van de Open Source gemeenschap van Noord Nederland (zeg maar Groningen) bijeen in een treffen met de Groninger politiek (zijnde vertegenwoordigers van D66, Groen Links, CDA en VVD) inzake het onderwerp 'open source' (en 'open standaarden'). Aangezien er een eensgezindheid was betreffende Microsoft (is 'evil'), hadden toch nog veel aanwezigen de behoefte om hun mening over Microsoft te geven.

Even leek het erop dat we een avondvullende klaagzang gingen horen over waarom de politiek niet massaal overstapt op Open Source! En de redenen zijn er legio;
- Als Europa stimuleren wij de Amerikaanse economie jaarlijks met 5 miljard dollar alleen al aan licentiekosten op software.
- Als we nu overstappen op Open Source creëren we duizenden arbeidsplaatsen.

Politiek gezien 'scherpe munitie' maar als je niet kunt schieten........en dat is nu juist het probleem. "Microsoft schiet beter dan Open Source"; Microsoft richt zich op de 'business laag' van organisaties, Open Source richt zich vooral op de IT-laag van organisaties. Maar wie is er nu de baas?

Wat leert marketing ons? Mensen kiezen meestal niet voor het beste en goedkoopste product, mensen kiezen voor producten die andere mensen ook hebben (wat dat betreft begrijpt Microsoft hel goed wat 'social software' is). En heb je wel eens geprobeerd onder Linux een draadloze internetmodem of router te configureren?
Binnen organisaties is het niet anders; 'Nobody gets fired for choosing Microsoft'. Koudwatervrees? Ik vrees dat de situatie een stuk ernstiger is. Ondanks alle voordelen van open source, zowel vanuit een financieel-economisch als vanuit een sociaal-idealistisch perspectief.

Wat moet er gebeuren met Open Source?
Geloven in eigen kracht. Open Source heeft fantastische oplossingen voortgebracht. En vanuit de Open Source community zal ook in de toekomst fantastische software blijven komen. Dankzij een grote, actieve en betrokken community van developers die continue streven naar betere en slimmere oplossingen en gezamenlijk problemen oplossen. En dan helpt een gezamenlijke vijand. Heb je wel eens een .Net programmeur gevraagd welke support hij (helaas nog niet zo vak een 'zij') krijgt van de community? Nada, in 50% van de gevallen is er geen oplossing en in de andere 50% van de gevallen moet je er voor betalen. Zolang Open Source zich vasthoudt aan haar principes, is er toekomst. 'Stick to the platform' – wat Microsoft doet is het creëren van een platform (.Net) en dit zo snel mogelijk converteren naar softwareproducten (inclusief de licentiepolitiek). Kortom, het netwerk effect binnen de Open Source community werkt veel sneller en effectiever dan de 'closed source' community van bijvoorbeeld Microsoft. Microsoft compenseert dit middels veel marketing power. Maar het platform zelf wordt niet onderhouden of uitgebreid door mensen buiten Microsoft zelf.

De situatie is dus als volgt; aan de ene kant hebben we een krachtig platform met 'slecht vermarkte of te vermarkten' producten (Open Source) en aan de andere kant hebben we een zwakker platform met uitstekend te vermarkten producten (Closed Source).

Hoe doorbreek je dit?
Het helpt dat een grote marktpartij van naam de Open Source gedachte omarmt (alhoewel er open source fundamentalisten zijn die dit verafschuwen); Sun heeft eind 2006 Java aan de Open source community gedoneerd. Ik wacht nog op een grote marketingcampagne van Sun ten faveure van Open Source.
Het helpt als de overheid, of een ander groot en dominant maatschappelijk orgaan, voor open source kiest en radicaal overstapt. Wat dat betreft is de politiek aan zet; begin met een publiekscampagne voor Open source waarbij financieel (geld besparing) en sociaal (werkgelegenheid) economische belangen het accent krijgen.
Het helpt als de open source community naast kwaliteit ook meer aandacht schenkt aan de gebruikersvriendelijkheid van de software.

Het helpt als de Open Source miljonairs nu uit de anonimiteit treden en in de schijnwerpers vertellen hoe ze dit bereikt hebben. Geld inspireert, ook voor open source!