dinsdag, november 27, 2007

Alfresco Facebook App: Controlled Social Networking

"De Website is dood!" (zie eerdere post) uw doelgroep en gebruikers zijn op het internet, maar niet op uw website! Het externaliseren van uw content en webfunctionaliteit middels het beschikbaar stellen van open API’s en widgets is een stap in hun richting. Maar u blijft hier moeite mee hebben – u heeft het idee dat u meer grip hebt op de gebruiker wanneer die op uw corporate website komt en blijft. Het internet is een competitie met alleen uitwedstrijden zonder eigen supporters! Elke keer uit moet u tijdens de wedstrijd opnieuw supporters maken die u toejuichen en aanmoedigen. Uw marketingafdeling is ten einde raad; overal wordt er over uw producten gepraat en geschreven. 'En er klopt helemaal niets van!' 'Kunnen we Google niet bellen en vragen of ze die verwijzingen willen verwijderen?' Wij maken fantastische producten....... Stop yelling, start weaving!!

Uw IT afdeling beklaagt zich over het feit dat medewerkers in toenemende mate gebruik willen maken van data, functies en applicaties van buiten de firewall. 'Een ware nachtmerrie.....vraag het faillissement alvast maar aan, als we daar aan moeten gaan beginnen'. U kunt zich volledig vinden in de argumenten ten aanzien van veiligheid (security) en compliance. Maar u bent zich bewust dat elke dag weer enkele gigabytes aan bedrijfseigen informatie op USB stickies tussen huis en kantoor heen en weer pendelt. 'En God mag weten naar wie, wat en waar die informatie nog meer gaat!!' Stop controlling, start helping!!

If you can’t beat them, join them!
U leest in dit McKinsey rapport dat 37% van IT afdelingen van grote organisaties betrokken is bij projecten binnen het domein van social media. Zij ondersteunen de interacties die op sociale netwerken als Facebook, plaats vinden tussen medewerkers en (potentiële) klanten. U beseft dat ook uw organisatie voor een keuze staat; doet u social networking software in de ban of omarmt u het potentieel van een community waar werkelijke communicatie plaats vindt tussen klanten, partners en medewerkers?

Het open source alternatief voor Enterprise Content Management van Alfresco is de eerste die een brug slaat tussen Enterprise software en Social Networking software. Het Alfresco Facebook platform integreert social computing tools (voor het ontwikkelen van shared en collaborative content) met Enterprise content management (het bedrijfsbreed managen van ongestructureerde data).


“The Alfresco Facebook Platform enables enterprise content to be uploaded and shared with customers and employees in a controlled, secure and audited way.”

Nieuwe functionaliteit heeft o.a. betrekking op:
* Application registration
* Facebook authorization & single sign-on
* FBML support
* Facebook model support including:
o Friends
o Application Friends
o Users
o Mini Feed
o News Feed

“The Alfresco integration with Facebook provides a platform for employees to access and utilize organizational information effectively with tools they know and like”.

Een voorbeeld van een applicatie is ‘Alfresco documents for Facebook’. Deze applicatie stelt gebruikers in staat om binnen een veilige omgeving Facebook
* Documenten/content te uploaden naar en te managen binnen Facebook.
* het bekijken van My Documents, All Documents or Recently Added Documents
* bekijken van documenten/content van collega’s en vrienden (klanten, partners) middels de Facebook nieuws feed.

Facebook is het eerste sociale netwerk dat middels ECM wordt ontsloten voor bedrijfsmatig gebruik. Meerdere platformen zullen volgen waarbij ik verwacht dat Ning de eerstvolgende zal zijn.

Facebook, Ning, OpenBC ..... het zijn de virtuele equivalenten van de business points in de Mercure’s en de Tulips waar uw salesmanagers en account representatives, gewapend met corporate tools en documenten uw (toekomstige) klanten behagen.


zondag, november 18, 2007

EverythingVision

Googlemaps is nog steeds de meest gebruikte grondstof voor mashups. We willen niet alleen lezen en zien wat zoal wordt ge-upload, we willen ook graag weten waar en waar vandaan.
Waar wat iemand doet: Twittervision
Waar wat iemand aan foto's upload: Flickrvision
Waar iemand Wikipedia aan het wijzigen is: Wikipediavision
Waar iemand filmpjes gemaakt heeft: Virtual Video Map (Youtube+Google Maps)
Waar je vrienden zijn: FriendMapper (Facebook account vereist).
Waar iemand iets aan het Digg-en is: DiggMap

Ken jij nog meer mashups van bekende Social Media sites? Reageer.

zaterdag, november 17, 2007

.....en we noemen het de Gouden Eeuw

Met de TV aan, de laptop op mijn schoot en mijn gedachten ergens anders, werd mijn aandacht getrokken door een kort nieuwsitem over een Nederlands scheepswrak uit de Gouden Eeuw dat voor de kust van Zweden ergens op de zeebodem van de Oostzee is gelocaliseerd. Het blijkt dat van de rijkdom die in de Gouden Eeuw door NL werd vergaard, slechts een klein deel afkomstig was van de handel met het Oosten (??). De meeste rijkdom werd verkregen door de handel van NL met Zweden!!!! Ik moest opeens denken aan de presentatie/lezing van Stephan Palmgren tijdens het New Media Event, donderdag 15 november jl. waarin hij al stelde dat Zweden het land van de producers was en NL het land van de 'Traders' en dat dit in het verleden beide landen al enorme rijkdommen opleverde.

Zweden heeft afgelopen decennia zeer succesvolle mediabedrijven voortgebracht zoals Icon Media Lab (nam een aantal jaren geleden Lost Boys over), Skype (voor veel te veel geld gekocht door E-Bay) en Kazaa (voor veel te weinig geld gekocht door een Australisch bedrijf). Zweedse bedrijven kennen een zeer hoog investeringsniveau (hoogste van Europa). Dit heeft geleid tot een klimaat van veel innovatie en tegelijkertijd een hoog voorzieningen niveau voor werknemers (bijv. lange zwangerschaps- en ouderschapsverloven). De arbeidsparticipatie van vrouwen is de hoogste van Europa en de meeste gezinnen bestaan uit tweeverdieners. Zet dit af tegen de situatie in Nederland en je ziet grote verschillen.

Middels fiscale maatregelen stimuleert Zweden om het geld zo veel mogelijk binnen het bedrijf te houden. Zodra het geld het bedrijf verlaat wordt fors belasting geheven. In Nederland wordt het regeringsbeleid de afgelopen decennia gekenmerkt door belastingverlaging (zowel de winstbelasting als de vennootschapsbelasting). Hierdoor wordt het juist aantrekkelijk om niet te investeren maar het geld uit de onderneming te halen. Het stimuleren van innovatie vindt in NL via andere maatregelen plaats (subsidie). In een eerdere post heb ik de lange termijn nadelen hiervan al beschreven.

Ik ben geen fiscalist, maar het lijkt mij dat we nog veel van Zweden kunnen leren.

vrijdag, november 16, 2007

Event: Media Innovations @ Groningen

Donderdag 15 november vond het New Media Event plaats waar een aantal (inter-)nationale sprekers hun visie gaven op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van (DAG), van (web-)technologie (Microsoft), van mobiel (City Live) en search (Kalooga). Zo'n honderd man (inclusief een aantal vrouwen) hadden zich voor dit event opgegeven. Over het event zelf verwijs ik naar de volgende blogs;
Peter de Haas (Microsoft) toonde tijdens het event een aantal technologieën die de innovatie van Microsoft tot uitdrukking bracht; Silverlight (het antwoord van MS op Adobe Flash), Photosynth, Popfly en Seadragon. Photosynth is een prachtige applicatie waarmee bijvoorbeeld foto's van Flickr in een 3D perspectief geplaatst worden. Seadragon was nieuw voor mij; een applicatie met een indrukwekkende zoom functionaliteit met behoud van een hoogwaardig beeldkwaliteit.
Remco Kouwenhoven (tevens mijn medebestuurslid van NN-Open); leidde na het event tijdens de borrel van het ICT Platform een discussie met centrale vraagstelling of closed source goed is voor innovatie. Peter de Haas gaf toe dat in dit soort discussies Microsoft 'blijkbaar altijd iets uit te leggen heeft'. Ik ben het met hem eens dat Open Source een business model is. OSS Vaandeldrager Duco Dokter (voorzitter NN-Open) vond de zwart/wit discussie (Open versus Closed) irrelevant, volgens hem is een discussie over Open Standaarden meer relevant. Beide heren vervolgden hun discussie onder het genot van een aantal biertjes in de bar. Wordt vervolgd?

vrijdag, november 02, 2007

The Next Big in Social Media


Google heeft jaren aan de zijlijn gestaan voor wat betreft Social Media (Facebook, Linked, MySpace, Hyves ed.). Natuurlijk is Google in Zuid Amerika zeer succesvol met Orkut, maar dit platform heeft weinig betekenis in de rest van de wereld. Toch was het een kwestie van tijd wanneer Google de strijd zou gaan aanbinden (met bijvoorbeeld Facebook, door velen beschouwd als de next big thing in social media) en hoe? Gisteren kondigde Google aan om samen met MySpace (het grootste sociale netwerk ter wereld) het OpenSocial initiatief te lanceren.

OpenSocial gaat een grote hoeveelheid open API's beschikbaar stellen waardoor integratie van diverse social media met elkaar en integratie van social media functionaliteiten binnen webapplicaties mogelijk worden. OpenSocial is een belangrijke bijdrage in de innovatie van het web. Het web wordt steeds minder programmeren en steeds meer configureren.