maandag, juni 16, 2008

Google: the New Big Evil?

Met een achterdochtige grimas las ik vanmorgen in de NCR Next een artikel over 'hoe Google bedrijfjes helpt hoger te eindigen bij zoekopdrachten op internet'. Veel internetdeskundigen zijn het er al langer over eens dat zoekmachine optimalisatie en adverteren via Google Adwords in veel branches een prisoners dilemma is; partijen zijn elk beter uit om niet te adverteren! (vooral binnen een oligopolie). Het gehele verdienmodel van Google is gericht op prijsopdrijving middels het veilingsysteem van Adwords (diegene die het meeste biedt op een keyword krijgt een hogere ranking binnen de afhankelijke zoekresultaten). Ik verslik mij dan ook acuut wanner ik lees "We willen alleen niet dat bedrijven hun plek bovenaan de zoekmachine kunnen kopen". Hoe moet ik dan de gesponsorde links bovenaan en in lijn met de onafhankelijke zoekresultaten dan plaatsen? Verderop in het artikel: "Bouw je site voor mensen, niet voor zoekmachines", maar Google onderneemt weinig initiatief om sites op basis van Javascript, Flash en Flex te kunnen indexeren. Technologieen die juist heel mensgericht zijn: ze verhogen de gebruikersvriendelijkheid, bieden een effectieve en efficiente interactie (lagere foutmarges), verhogen conversieratio's en resulteren wellicht ook in een lager weigeringspercentage!!

Noblesse Oblige
"Er straalt arrogantie uit het feit dat wij (Google red.) de beslissingen nemen over de vindbaarheid. Daarom willen we dat mensen begrijpen wat er mis is met hun site"
Arroganter is een dergelijke tegenstrijdigheid niet te formuleren!

Daar waar Google de markt van internetstatistieken heeft weggevaagd met de introductie van Google Analytics (een prachtig programma), richt zij haar pijlen nu op de markt voor zoekmachine-optimalisatie. Google gaat bedrijfjes helpen om hun score te verbeteren en ze heeft hiervoor een aparte site opgezet.

Alles wat Google doet, heeft niets te maken met 'nobelheid' (al doet men dit graag zo overkomen), maar is een structurele en weloverwogen invulling van een strategie dat moet leiden tot 'world domination'; Google weet, als geen ander, dat in de 'Long Tail' (nog) veel meer geld valt te verdienen.

Ben benieuwd wanneer Nelie Kroes met Microsoft is 'uitgespeeld'.......

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home