zondag, augustus 03, 2008

Hello everybody....is there anybody?

Zo..dat zit er 'ook weer op', 3 weken Spaans Baskenland. Ondanks het feit dat elke grote plaats (Bilbao, Zarauts, Donestia) van een gratis toegankelijk draadloos internet is voorzien, heb ik de verleiding kunnen weertstaan....geen internet, geen email, geen twitter etc. Digitaal onderduiken met een zeer gevarieerd landschap, ruige rotsformaties aan de kust afgewisseld met zandstranden met zeer hoge golven (Zarauts is het mekka van de Europese surfer), heerlijk eten (pintxos) en drinken (rioja) en het onbegrijpelijke Basks (als geboren Fries heb ik wel iets met 'afwijkende' talen). een cultureel hoogtepunt is het El Guggenheim in Bilbao (in het Basks: Bilbo) met een 10 meter hoge puppy van bloemen (Jeff Koons)
Oke, er zijn genoeg reisgidsen die hierover bloemrijker en met meer detail kunnen verhalen.

Toch wil ik hieraan graag een paar persoonlijke notes toevoegen;
- De kleine middenstander is onvindbaar! Probeer in een willekeurige plaats een bakker, slager of kruidenier te vinden....ik heb door diverse ramen moeten turen (en heb hierdoor ook een redelijk beeld van de Spaanse huiskamer gekregen) om te kijken of zich achter het raam een winkel bevond. De enige middenstander die wel goed te vinden is is de plaatselijke apotheek (Spanjaarden hebben het hoogste medicijngebruik van Europa!!).
- Baskische plaatsen (en in zekere zin geldt dit ook voor Spaanse plaatsen/steden in het algemeen) zijn net oesters; de schil van elk centrum wordt gevormd door afzichtelijke bedrijventerreinen (waaraan elk ruimtelijk besef lijkt te ontbreken) en deprimerende buitenwijken met halfhoge flats (4 tot 6 verdiepingen). Echter de meeste stadskernen zijn ware parels met mooie pleinen, parken en boulevards.

Ik moet denken aan een interview met directeur/oprichter van Traffic4U dat ik een aantal maanden geleden las. Hij motiveerde zijn uitbreiding van het kantoor naar vestigingen in Spanje door te stellen dat Zoekmachinemarketing (SEO/SEM) daar nog in de kinderschoenen stond. Ik wil deze uitspraak nog wel verder overdrijven...marketing staat hier uberhaupt nog in de kinderschoenen!!

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home