maandag, januari 21, 2008

Gespot: Spotzer

Reclamebureaus willen ons doen geloven dat commercials uniek zijn en daardoor duur. Nieuwkomers die een plek willen veroveren in deze, nog altijd zeer lucratieve, branche breken met deze conventie. Als nieuwkomer dien je in staat te zijn de kostprijs te verlagen door bijvoorbeeld te standaardiseren. Om te standaardiseren dien je het geheel (in dit geval het bedenken en maken van een commercial) te dekomposeren in onderdelen waarbij de onderlinge samenhang van elementen binnen dat onderdeel groter is dan die met andere elementen buiten dat onderdeel. Hierdoor ontstaat een serie van ‘hele taken’ waarbij elke hele taak geoptimaliseerd kan worden (zowel qua kosten als op andere comparatieve eigenschappen). Vaak leiden dergelijke optimalisaties tot nieuwe gespecialiseerde bedrijven.

Zo breekt nieuwkomer Spotzer met de conventie dat het maken van een opmerkelijke commercial duur is en alleen is weggelegd voor grote adverteerders. Spotzer maakt het voor lokale bedrijven mogelijk om tegen lage kosten met video-commercials te adverteren op bijvoorbeeld lokale TV zenders, websites en webportals. Hiertoe past Spotzer de hierboven genoemde principes van dekompositie (ontkoppeling beeld en boodschap) en standaardisatie toe, met als resultaat ‘low cost, high volume’ advertising. Zo worden de ‘standaard’ commercials geproduceerd in ‘lage lonen landen’ als Oekraïne en vertalen klantspecificaties zich alleen in het mediaplan (en ook dat op een gestandaardiseerde wijze).

Dekompositie: the Adgenerator
Het idee dat je beeld en boodschap kunt ontkoppelen is niet nieuw. Een onderzoeksproject van multimedia-ontwikkelaar Alexis Lloyd (the Adgenerator) laat zien

“how the language of advertising is both deeply meaningful, in that it represents real cultural values and desires, and yet utterly meaningless in that these ideas have no relationship to the products being sold”.

De Adgenerator combineert ad random geselecteerde foto’s van Flickr met eveneens ad random geselecteerde company slogans. Toch vormt het resultaat, de advertentie, een consistent geheel.

Onlangs had ik het genoegen kennis te maken met Jeroen Coppelmans, VP Business Development bij Spotzer. Ik was benieuwd of hij de Adgenerator kende (“ja, die toepassing met Flickr”) en of hij door dit concept op het idee van dekompositie was gekomen (“nee, want de Adgenerator heb ik pas 3 weken geleden voor het eerst gezien”).

Is Spotzer nieuw?
Nee, er is al geruime tijd een vergelijkbaar bedrijf actief in de VS; Spot Runner met een slogan die verdacht veel lijkt op die van Spotzer (“an Internet based ad agency that focuses on making it easy and affordable for local businesses to advertise on TV. Traditionally making commercials has been too expensive and complex for small businesses”.....etcetera).

Een saillant detail is dat het traditionele reclame conglomeraat WPP (o.a. de moeder van Ogilvy, Young & Rubicum en nog een paar honderd bedrijven), haar oog heeft laten vallen op Spot Runner.

Maar beter goed gejat, dan slecht bedacht!! En gezien de sterke groei en internationale expansie die Spotzer laat zien, wordt dit weer eens bevestigd. Toch raad ik de heren en dames van Spotzer aan nog eens goed moeten kijken naar the Adgenerator, omdat het een aantal ‘gouden eieren’ bevat voor zowel verdieping als verbreding van de business van Spotzer.

Jeroen, je mag me bellen.........

dinsdag, januari 08, 2008

& now something completely different (than Youtube): OM-tv

Het Openbaar Ministerie (OM) komt dit jaar met OM-tv, op internet uitgezonden interviews met medewerkers van het OM. Volgens de voorzitter van het college van procureurs-generaal (Harm Brouwer); "Onze eigen Youtube" - om zo een evenwichtiger beeld van het OM te geven. De media zijn te veel gericht op incidenten.
Ik kan mij niet voorstellen dat een journalist zo'n vergelijking bedenkt, dus de vergelijking met Youtube is blijkbaar iets wat het OM zelf verzonnen heeft. En juist die vergelijking maakt meteen al duidelijk dat het OM niet begrijpt waar het op het Internet om draait. De vergelijking van OM-tv en Youtube is absurd. Op die manier kan elke site die meerdere videos op z'n site toont zich een Youtube noemen. Maar om aandacht te trekken kun je zo'n vergelijking maken en dan krijg je wat je wilt; koppen in de krant met "OM komt met eigen Youtube".
Youtube dankt haar succes aan haar content - User Generated Content (met alle up- en downsides die daarbij horen; grappig, authentiek, extreem etcetera.......voor ieder wat wils en over elk onderwerp wel iets). Niemand zit te wachten op geënsceneerde correcte videofragmenten. OM-tv, het is er nog niet, maar het is nu al een flop!!