maandag, februari 18, 2008

Funda Next

Vandaag interessante meeting gehad met o.a. Funda. Dit was voor mij aanleiding om toch maar weer eens naar hun site te gaan kijken en dit op mij te laten inwerken. De ideeën waarvoor de vorige CEO naar huis is gestuurd, zijn door de huidige directie omarmd (nadat het onderzoek- en adviesbureau McKinsey dit na een grondig onderzoek had onderstreept). Daar waar de vorige CEO de NVM tegen het zere been schopte is de huidige directie wel in staat om zowel de belangen van de makelaar als die van de consument te behartigen. Met gemiddeld 2,75 mio unieke bezoekers per maand, mag Funda zich terecht een sterk merk noemen (een mooie 4de plek na Marktplaats, detelefoongids en Google - bron: Multiscope). Maar met zoveel bezoekers, wil je en kun je meer! .....so what's next?

Voor wat betreft de functionaliteiten en mogelijkheden op de website geeft Funda Next alvast een kijkje in de R&D keuken. Het next heeft hier vooral betrekking op aanvullende informatie (Funda Heatmaps), aanvullende content (Funda Video) en andersoortige views (Funda Earth) op het woningenaanbod.

Echter de uitbreidingen van de mogelijkheden op de website verhullen niet de werkelijke strategische keuze waar Funda voor staat, namelijk;

Wordt Funda een Verticale Search Engine?

Hiervoor is het noodzakelijk dat het aanbod volledig is (dus ook van makelaars die niet zijn aangesloten bij de NVM, van huiseigenaren met of zonder een beetjehulp). Een eerste vereiste voor een dergelijke stap is dat Funda niet de NVM makelaar maar de consument centraal stelt. Sterker nog, de belangen van de makelaar ondergeschikt maakt aan die van de consument.

Het marktaandeel van Funda bedraagt 82%! De concurrentie moet het doen met maximaal een handje vol procenten. Een vergelijking met de markt van search engines is op z'n plaats. Google heeft in Nederland een 94% marktaandeel (bron: Gintou 2007-2008)). Ook voor Funda is de vraag relevant op welke wijze de groei gecontinueerd kan worden?

Mogelijkheden te over;
Zonderhulp.nl
consumenten regelen de verkoop/koop onderling. Voorwaarde is dat alle relevante informatie voor handen is - in principe een reële gedachte daar partijen als het Kadaster hun 'informatiesilo's' openstellen, gemeenten inzicht gaan geven in energielabels etc.

Advertising
Funda hanteert het CPM model met bijvoorbeeld een gemiddelde CPM van 60 euro bij bannering op de homepage. Gezien het specifieke karakter zijn de conversieratio's beter dan bij algemene zoekmachines (zoals Google). Het zal mij niets verbazen wanneer ook CPC geintroduceerd gaat worden.

API/widgets/Blidgets (vergelijk met Google Gadgets en iGoogle)
Hiermee kan Funda haar content en sitefunctionaliteit externaliseren en feitelijk nog meer bezoekers aantrekken. Het openstellen van de API bibliotheek is volgens mij slechts een kwestie van tijd.

Is er in dit model van de toekomst nog wel een prominente plek weggelegd voor de NVM Makelaar? Ik denk het niet.